X
چهارشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۸:۰۸ ۵۰۳
چچ
افتتاح عملیات ژئوفیزیک هوایی در استان قم با سرمایه گذاری بالغ بر 6 میلیارد تومان

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان قم ، طی مراسمی با حضور استاندار قم و مسئولین استانی اجرای عملیات ژئوفیزیک هوایی استان قم با اعتبار شصت میلیارد ریال آغاز شد.

به گزارش وابط عمومی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان قم به نقل از استانداری قم، حجت الاسلام محمد صادق صالحی منش در این مراسم که در مرکز مدیریت بحران استان قم انجام شد، طی سخنانی به بیان اهمیت عملیات ژئوفیزیک هوایی در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت.

استاندار قم با بیان اینکه استان قم با داشتن کمتر از یک درصد مساحت کل کشور، بیش از 2 درصد از معادن را داراست، افزود: استخراج بهینه این منابع می‌تواند نقش بسزایی را در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی کشور و استان قم ایفا کند.

حجت الاسلام صالحی منش با اشاره به مزیت‌های روش ژئوفیزیک هوایی، عدم وجود مشکلات زیست محیطی را از مزیت‌های مهم آن دانست و افزود: این کار نیاز به هیچ‌گونه پیوست زیست محیطی نداشته و موجب حفظ و حراست از محیط زیست استان قم می‌شود.

وی همچنین با اشاره به کاربردهای این تکنولوژی در عرصه اکتشاف معادن زیرزمینی، گام بعدی پس از کشف معادن را مدیریت بهره برداری حداکثری از آنها عنوان و تصریح کرد: مسئولان استان باید در این زمینه مدیریت جهادی مد نظر رهبر معظم انقلاب را الگوی خود قرار دهند.

احمد ذاکری ، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در مراسم افتتاح عملیات ژئوفیزیک هوایی در این استان، اظهار داشت: سال گذشته حجم سرمایه گذاری انجام شده در بخش معدن و منابع زیرزمینی این استان بیش از یکهزار میلیارد ریال بوده است که این میزان سرمایه گذاری نزدیک به یکهزار و ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی با اشاره به رشد ۴۵ درصدی حقوق دولتی اخذ شده از معادن استان در سال ۹۳ در مقایسه با سال ۹۲ به ارایه آماری از عملکرد این سازمان در سال قبل پرداخت، و تصریح کرد: از ۲۱۸ در خواست اکتشافی موجود در این سازمان ۴۷ مورد آن در سال گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به صدور ۶۶ پروانه اکتشافی در استان ، ۱۴ مورد آن را مربوط به سال ۹۳ عنوان کرد، و افزود: از مجموع ۳۲ فقره گواهی کشف صادر شده به وسیله سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز ۱۴ مورد آن در سال ۹۳ صادر شده است.

ذاکری با اشاره به صدور پروانه بهره برداری از معادن فعال قم ۶ مورد آن را در سال گذشته عنوان کرد، و افزود: امضا تفاهم نامه فی مابین با سازمان زمین شناسی کشور یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در سال گذشته بوده، که با هدف آغاز عملیات اجرایی ژئوفیزیک هوایی در قم انجام شده است.

این مسوول همچنین با اشاره به اینکه فراهم بودن زیر ساخت ها لازمه به بهره برداری رسیدن این پروژه بوده است، تصریح کرد: خوشبختانه با محقق شدن این امر ظرف کمتر از ۶ ماه این طرح آماده بهره برداری شده است.

وی با اشاره به ایجاد راه دسترسی به دریاچه نمک به عنوان دیگر اقدامات سازمان در سال ۹۳ ، تصریح کرد: مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت مستقیم برای عملیاتی شدن این طرح ورود پیدا کرده، و هم اکنون نیز به صورت میدانی در حال پیگیری است.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان قم با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از مباحث کلان نظام آن را از دو جنبه درون گرایی و برون گرایی قابل توجه دانست، و افزود: بدون شک بحث بهره برداری از ذخایر زیرزمینی و معادن کشور یکی از مسائل مهم در زمینه تحقق یافتن اقتثصاد مقاومتی محسوب می شود.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی در سازمان صنعت قم و تشکیل بیش از ۱۱ جلسه برای آن، افزود: افتتاح عملیات ژئوفیزیک هوایی قم یکی از خروجی های مهم آن به شمار می رود.

وی نگاه دولت تدبیر و امید به بخش معدن را با توجه به ارزآوری و ارزش افزوده و حجم سرمایه گذاری بالای آن مثبت ارزیابی کرد، و افزود: توجه بیش از پیش به بخش معدن در قم نقش مهمی در بر طرف نمودن دغدغه ها و نگرانی ها در خصوص اشتغال پایدار در این استان دارد.

لازم به ذکر است، پروژه عملیات ژئوفیزیک هوایی در قم در مساحتی بالغ بر ۴ هزار کیلومتر مربع و هزار و ۷۰۰ کیلومتر خطی و با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید

مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی کشوردر این جلسه گفت: استان قم از نخستین استان‌های کشور است که پروژه عملیات ژئوفیزیک هوایی در آن آغاز به فعالیت شده و 4 هزار کیلومتر مربع در این طرح تحت پوشش قرار می‌گیرد.

پ مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به اینکه کوتاه بودن فاصله‌های پروازی برای شناسایی ناهنجاری‌های اکتشافی از اهمیت برخوردار است افزود: فاصله پروازی برای این طرح 250 متر در نظر گرفته شده است که 17 هزار و 600 کیلومتر خطی پرواز را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این پروژه در استان قم برای نخستین بار است که بیش از نیمی از یک استان دارای توان اکتشافی، تحت پوشش قرار می‌گیرد خاطرنشان کرد: پیش از این پروژه 11 پروژه ژئوفیزیک هوایی در کشور آغاز شده که هیچ یک استانی نبوده‌اند و تنها در بخش‌های کوچکی در هر استان انجام شده‌اند.

فتوتی با بیان اینکه در طول سه سال اقدامات لازم برای پردازش و تفسیر ناهنجاری‌های اکتشافی پروژه صورت می‌گیرد بیان کرد: پس از آن برای ادامه عملیات اکتشافی که شامل زئو فیزیک زمینی و حفاری شناسایی است، در صورت اخذ گواهی کشف از سوی سازمان صنعت قم آن را از طریق انجام مراحل اداری و مناقصه به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به اینکه 60 میلیارد ریال برای انجام این پروژه هزینه شده است گفت: این اعتبار از محل اعتبارات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تامین شده است.

وی با اشاره به گذشت حدود 70 سال از عمر توسعه ژئوفیزیک هوایی در سطح دنیا افزود: به علت پیشرفت روز افزون فناوری، حتی کشورهای پیشرفته معدنی نیز از روش ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف استفاده می‌کنند.

فتوتی با اشاره به اینکه در مناطقی که توپوگرافی آن خشن است، مانند بخش‌هایی از قم عملیات اکتشاف هوایی با استفاده از بالگرد انجام می‌شود افزود: استفاده از بالگرد برای عملیات ژئوفیزیک هوایی در مقایسه با هواپیما کمتر است.

مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: هم اکنون در مناطقی از دنیا با استفاده از هواپیما نیز این کار صورت می‌گیرد، و در ایران نیز این اقدام از ماه آینده به وسیله سازمان زمین‌شناسی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود 40 سال قبل سازمان زمین‌شناسی کشور با فواصل پروازی حدود 7. 5 کیلومتر به وسیله چند شرکت آمریکایی اقدام به انجام ژئوفیزیک هوایی کرد گفت: واصل این پروفیل‌های پروازی 7 برابر کمتر از مقدار لازم برای اکتشاف بوده، ولی اطلاعات بدست آمده حاصل از آن کمک زیادی را به تهیه نقشه‌های زیر ساختی و نقشه‌های زمین‌شناسی کره است.

فتوتی با اشاره به اینکه پوشش کشوری عملیات هوایی اکتشاف در کشور با استفاده از دو بالگرد که در مالکیت سازمان زمین‌شناسی قرار دارد انجام می‌شود افزود: سازمان در تلاش است در 5 سال آینده اولویت‌های اکتشافی کشور را به پایان برساند.

مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه عملیات ژئوفیزیک هوایی در کشور بر اساس ظرفیت‌های اکتشافی و محل‌های دقیق انجام می‌شود عنوان کرد: بر همین اساس کشور برای تحت پوشش قرار گرفتن در این پروژه به دو بخش تقسیم شده که در بخش نخست دو میلیون و 700 هزار کیلومتر خطی در برگرفته می‌شود